Acest articol a fost scris pentru Revista Cariere, cu scopul de a populariza programul de leadership dedicat managerilor, Leaders Challenge, Fundația Leaders. Rolul meu în program: designer de conținut și fir roșu. Timp de citire: 5-7 min.
Am stat de vorbă cu Elena Pâslaru-Hubati, educator leadership și responsabil curriculum Fundația Leaders, unul din trainerii acestui program.
Cum a început pentru tine experiența leadership-ului?
La 23 de ani am avut primul rol de manager al unei echipe în mediul privat organizațional. Era o agenție de comunicare și aveam responsabilitatea implementării proiectelor mai mari din agenție. La momentul respectiv nu am fost suficient de înțeleaptă să-mi interpretez rolul, atât în relația cu superiorii, cât și în relația cu colegele mele subordonate. Probabil că eram prea tânără. De altfel, am devenit conștientă cu adevărat de rolul de manager și lider de echipă mult mai târziu, când gestionam într-un sistem de co-leadership propria echipă în agenția de comunicare. Și poate că nici atunci.
În fiecare rol pe care l-am avut, de contributor individual sau lider de echipă, am învățat câte ceva despre ce e valoros în a conduce o echipă, în a fi OM. Aproape de fiecare dată mi-am dat seama că în cele din urmă eu puteam face ceva diferit, deși la primele experiențe de lucru tindeam să găsesc orice factor extern care să justifice neputința mea interioară de a lua decizii, de a comunica într-o manieră mai potrivită, de a pune limite sănătoase.
Toată această experiență personală am integrat-o cel mai des în activitățile de training din cadrul Fundației Leaders, spațiul care mi-a oferit terenul potrivit să dau mai departe tinerilor aflați în diferite stadii de vârstă, de la adolescenți la oameni aflați în roluri de management din diferite medii sau industrii, care doreau să își formeze compențele de leadership.
De ce antrenarea competențelor de leadership înseamnă o luptă cu sine?
O să încep prin a vă reda o imagine ce mi-a rămas întipărită în minte. Unul dintre participanții în cadrul programului pentru young professionals Leaders Experience, într-un exercițiu experiențial în care aveau de interacționat cu o serie de oameni, era cu mâinile transpirate la finalul exercițiului. Avea fața ușor transfigurată, ca și cum avusese loc o luptă, și parcă urma să se întoarcă din nou în teren. În realitate, lupta era cu sine, cu propriile percepții și proiecții despre oamenii care urmau să îi ofere feedback. Pentru acesta, probabil că era obstacolul care îl împiedica să aibă relații autentice și să-și asume poate roluri mai îndrăznețe în organizația din care făcea parte.
Orice rol profesional am avea, de contributor individual, de manager de echipă/ departament, CEO sau antreprenor, această luptă cu sine – sau, mai plastic spus, de gestionare a propriului teatru interior, poate să facă diferența între asumare și fugă, între eșec și succes. Sau poate că termenul potrivit nu este luptă, ci mai degrabă dans.
Cum faci tranziția de la specialist sau profesionist la lider?
Tranziția de la rolul de specialist, de contributor individual, la cea de om care conduce alți oameni nu este ușoară. În primul rând ține de mentalitatea celui care face tranziția și de contextul în care se produce. Noul rol îl forțează să meargă spre competențe pe care nu le utiliza prea mult anterior: delegare, motivare, încurajare, formarea celor din echipă, crearea unui ritm al echipei, a unui cadru emoțional, în care colegii acestuia să poată să performeze, dar și să aloce timp zilnic pentru manifestarea concretă a acestor competențe. În ședințele de coaching pe care le-am avut cu tinerii manageri, am văzut aplecarea unora dintre aceștia mai degrabă spre micromanagement, control și în continuare o orientare crescută spre sine, spre ce știau, de fapt, în rolul anterior. Mai mult, spre ore multe petrecute over time, căci a învățat că „liderul este primul care vine și ultimul care pleacă”, iar el ia această învățatură literalmente. În multe dintre cazuri, apare și managementul succesiunii, căci anterior acea echipă a avut un alt manager, cu care inevitabil se face comparația.
Programul Leaders Challenge este dedicat dezvoltării abilităților de leadership pentru managerii aflați la început de drum. Cum contribuie învățarea experiențială la acest proces?
În programul dedicat tinerilor profesioniști menționat anterior, am observat că se contura un profil nou, de team lider sau chiar manager aflat la primele experiențe de management (și nu numai) care venea pentru a se dezvolta personal, pentru a se înțelege pe sine, pentru a trece la următorul nivel de conștiință în ceea ce privește rolul său și el ca individ. Însă vedeam că, deși experiența este extrem de valoroasă, noi nu mergeam neapărat spre nevoile specifice managerilor aflați la început de drum. În paralel, noi ne doream next-level în programele noastre, pe care îl experimentasem anterior într-o variantă de o săptămână de curs, de tip pilulă de urgență, ca Leaders Academy. Așa a apărut Leaders Challenge.
Păstrând firul roșu al programelor LEADERS, Challenge are module de învățare de 3 zile, împărțite pe o durată mai mare de timp (ex. 6 luni), unde antrenează competențele de leadership în experiențe la limită, intens emoționale, precum simulări de leadership de 24 de ore sau întâlnirea cu elementele naturii (ex. apă, cai). Leaders Challenge are la bază un curriculum pe care noi îl considerăm unic: învățarea se întâmplă atât în sala de training, alături de practicieni de succes, cât și în sălbăticie: tinerii manageri învață secretele coordonării în largul mării, pe velier, înțeleg secretele comunicării eficiente alături de un necuvântător de 300 kg și își antrenează expresivitatea pe scena Teatrului Național din București.
Motto-ul programului Leaders Challenge este „Învață experiențial ca să conduci natural”. Experiențele la limită îi ajută pe participanți să își vadă propriile limite și să le depășească, privind cu lupa spre dinamica interioară, iar timpul mare alocat experiențelor îl ajută pe individ să integreze mai bine învățăturile. Deși participă la multe traininguri de tip „First time manager”, în realitate aceștia nu adresează suficient teatrul interior emoțional sau cognitiv și ajung ca primii ani (și poate și ulterior) să-și contureze un dezechilibru între viața personală și profesională, uneori cu rezultate greu de ajustat.
Ce e specific programelor LEADERS pentru adulți este însoțirea într-un parcurs individual cu un specialist în coaching, cu experiență în management, care îi ajută să integreze experiența din program și să-și asume obiective de învățare ce țin de propria creștere, repectiv de creșterea echipelor pe care le conduc sau din care fac parte.
Nu toți oamenii/managerii au abilitatea de a fi auto-reflexivi, dar ea poate fi antrenată. Această abilitate ține de sfera abilităților de leadership și literatura de specialitate ne arată că niveluri crescute de cunoaștere de sine se regăsesc corelate și cu performanța financiară a companiilor. În cazul primelor experiențe de management, pentru cei mai mulți acestea reprezintă un tărâm greu de accesat, spunându-și sieși ”ceilalți sunt de vină” sau „sunt un impostor, ce caut eu în acest rol?”, fără să meargă mai departe spre a înțelege propria poziționare.
Poate că unii tineri manageri nu sunt conștienti că au nevoie să își ia timp și spațiu pentru creștere. Dar sigur sunt conștienți că acum nu mai este atât de multe despre sine, cât mai degrabă despre ceilalți și asta îi invită la a-și asuma și mai puternic responsabilitatea propriei creșteri.
Despre programul Leaders Challenge
Prima ediție a programului Leaders Challenge se va desfășura în perioada 22 aprilie – 11 septembrie 2023, timp în care 16 tineri manageri vor trece prin 4 module care îi vor ajuta să integreze competențe de leadership esențiale pentru liderii la început de drum: stabilirea obiectivelor de echipă, delegarea, gândirea strategică, formarea oamenilor, comunicare, managementul schimbării, managementul succesiunii.
Articolul original a fost publicat în Revista Cariere, martie 2023.